Ako prebudiť u dieťaťa záľubu v čítaní?

pred 3 rokmi

 

Máme tu marec - mesiac knihy. A keďže my v OZ Nepočujúce dieťa knihy milujeme a uvedomujeme si význam čítania pre deti s poruchou sluchu, prinášame vám zopár dobrých tipov, ako rozvíjať čitateľské zručnosti vášho dieťatka už od raného detstva.

 

 

Je viacero dôvodov, prečo viesť už od najútlejšieho veku vaše bábätko k čítaniu. Dieťa, ktoré si knihy obľúbi v ranom veku, bude mať prístup k nekonečnému svetu poznania. Bude sa rozvíjať jeho slovná zásoba, jeho zvedavosť a predstavivosť, čo zároveň podnecuje jeho záujem o čítanie a písanie. Dieťa už ako 9 – 10 mesačné začína vnímať spojenie medzi zvukom, ktorý počuje, alebo posunkom, ktorý vidí a významom, ktorý sa s ním spája. Prostredníctvom kníh, ktoré dieťatku ukazujeme a ktoré mu čítame, sa môže oboznamovať s hovoreným jazykom, jeho rytmikou, zvukmi a jeho nuansami, ale tiež s posunkami a ich významom.

Čítanie s vašim dieťaťom je:

  • spoločnou chvíľkou radosti, vzájomnej spolupatričnosti, ba priam spiklenectva...
  • chvíľou pre rozvoj schopností, ktoré ho v pokojnej atmosfére pripravia na nástup do školy.


Štúdie hovoria jasne: dieťa, ktoré spoznáva slová a písmo pred nástupom do školy, je v škole úspešnejšie.



Ako urobiť z čítania zábavu?

Deti žijú vo svete vystavanom z príbehov. Obľubujú zvlášť tie príbehy, ktoré objavia v knihách s pomocou dospelého, ktorý ich rozpráva a vdychuje im život. Tu je niekoľko praktických rád, ako na to:

  • Vytvorte si návyk čítať: zaveďte si niekoľko minút spoločného čítania denne a ukážte svojim deťom, že aj vy čítate, či už noviny, časopis, knihu s receptami alebo román! Vidia tak, že čítanie je bežnou činnosťou, ktorá je užitočná a príjemná. Nebude sa im tak spájať len s povinnosťou, keď nastúpia do školy.

  • Urobte si pohodlie: pokiaľ sa čítanie stane chvíľkou, kedy dieťa vníma pocit pokoja a bezpečia, bude sa mu spájať s pozitívnymi emóciami.

  • Prezrite si a komentujte obálku knihy: „Čo vidíš? Kto je podľa teba hrdinom alebo hrdinkou príbehu? Poznáš tohto autora alebo autorku?“ Objavujte takto spoločne indície k obsahu knihy, aby ste vzbudili záujem dieťaťa!

  • Doprajte si čas: Stránky otáčajte pomaly, aby si vaše dieťa mohlo prezrieť detaily ilustrácií a pomenujte všetko, na čo vaše dieťa ukáže.

  • Čítajte interaktívne: využívajte ilustrácie na doplnenie textu a klaďte otázky: „Kam sa podľa teba ukryl macko? Za stromom? A akú farbu má jeho mikinka?“ Pristavte sa pri ťažších slovách a nechajte dieťa, aby hádalo ich význam na základe príbehu a obrázkov. Prepájajte príbeh s postavami, vaším vlastným životom a životom vášho dieťaťa.

  • Rozvíjajte u dieťaťa kritické myslenie: Pýtajte sa ho, či sa mu kniha páčila a prečo, čo sa dozvedelo, či má otázky, na ktoré nepozná odpoveď...

 

 

Ako vybrať správnu knihu?

  • Vyberajte knihy plastové, textilné, z hrubého kartónu alebo s rôznorodým povrchom, aby mohlo dieťatko objavovať knihu viacerými zmyslami: bude ju môcť chytať, ovoňať a dokonca aj ožuť!

  • Vyberajte pestrofarebné knihy s krátkymi textami a veľkými ilustráciami.

  • Pre najmenších uprednostnite najskôr knihy, v ktorých môžete ako prvé pomenúvať predmety a až neskôr rozprávať celé príbehy.

  • Do výberu kníh neskôr zapájajte aj dieťa a striedajte formáty, žánre a obsah. Pri výbere z rôznych kníh môže dieťa prejaviť svoj záujem, rozvinúť svoj vkus a zvedavosť, čo podporí jeho celkový záujem o čítanie.

 

 

Viac o čítaní s dieťaťom s poruchou sluchu sa dozviete aj na stránkach 2. dielu knihy Máme dieťa s poruchou sluchu, v 12. kapitole Reč, čítanie, kreslenie a prvé tri roky života.

 

Zdroj: aqepa.org

Komentáre (0)

Pridaj komentár