Ahojte, chcem sa opýtať zopár tipov, ako naučiť nášho nepočujúceho Markuska pekne vyslovovovať niektoré písmenka. Nám ide konkrétne o H, CH, V, L, R, S... Na jeho ťažku poruchu sluchu sa naučil toho dosť, ale ešte veľa práce je pred nami :-) Ďakujem
-
Výslovnosť
Komentáre (10)
Ahoj Ivi. Ako ste na tom s logopedom? Rozvoj reci je komplikovana tema a najlepsie je, ked ho riadi odbornik, ktory sleduje reakcie dietata a skusa "co zaberie". Okrem toho, tieto veci je pre rodica lepsie vidiet ako pocut :-) je dobre, ked ma logoped skusenosti s nepocujucimi, ale Tvoj Markusko je sluchovo a rozvojovo velmi sikovny, preto si myslim ze aj skuseny logoped, ktory nema prax s nepocujucimi by vedel pomoct.
V skratke by sa dalo povedat nasledovne:
1) ked chceme dieta naucit nove pismenka, musime ratat s tym, ze ich mozno velmi dobre nepocuje. Prve co teda treba urobit je na ne ZVUKOVO UPOZORNOVAT- Markusko, kto je to v búde? - Auo! - Áno Markusko, to je HHHHaa-VVVo, havo (zvyrazni H a V v slove a slovo povedz rozslabikovane (ha.. vo) a potom nasledne ho povedz plynulo, ako by si ho povedala normálne - Markusko, to je HHHaa-VVVo, Havo.).
2) Druha zlozka, ktoru pridame je VIZUALNE ZVYRAZNENIE pismenka, to sa da pri niektorych hlaskach - napr. pri V si vyrazne kusni do spodnej pery. Mozes pridat aj ruku - sprav dvoma prstami znak "V", tieto dva prsty priloz pod tu spodnu peru (nie priamo na nu, pretoze ju mas zakusnutu pod zubami ), akoby si si peru zatlacala do ust. To iste pri L - tam budes vizualne prehanat to "L", akoby Ti isiel jazyk vypadnut von z ust - Markusko, to je LLLoď. Kazde pismenko ma svoju pomocku, ako ho znazornit. Napr. pri "B" si pri jeho zdoraznenom vyslovovani najskor nafukneme lica, dame si na ne ruku a az potom povieme vyrazne "B". Prave preto je dobra osobna navsteva logopeda, lebo Ti moze pre kazde pismenko ukazat pomocku a vidis to nazivo, neviem ci Ti toto citanie dava uplne jasnu predstavu
Ked Markusko zacne po case vnimat co robis a bude to skusat opakovat, mozes ho MOTIVOVAT ABY TO SKUSIL SAM - "Markusko ha-VVVo, musis si takto schovat peru a dat na nu zubky" (pri com mu mozes tu peru vlastnymi prstami (v tvare V) potlacit dnu - toto samozrejme zalezi od toho, ako sa dieta necha obchytkavat alebo povedz jemu aby si ju tam potlacil sam). Alebo sa blaznite s "L" - Markusko, to je LLLoď. Čo je to? - uoď - nieeeeeee, nie uoď, to je LLLLoď, skus takto spravit jazyckom.
3) A posledne co pridame je HMATOVE VNIMANIE PISMENKA. Napriklad - ked robite sovu - Markusko to je SSSSova. A ked robis "S", zober Markuskovi ruku, daj si ju pred usta, aby citil ten prud vzduchu. Opat potom prejdi na skusanie na nom - Najskor sprav SSSSova ty, ruku mu drz pri Tvojich ustach, potom mu povedz, aby to skusil on a daj mu ruku pred jeho usta.
Niektore pismenka sa daju zvyraznit iba vizualne, niektore iba hmatovo, a niektore oboma sposobmi, takze ich mozes kombinovat. Napriklad pri "B" nafukneme tie lyca, zoberieme dietatku ruku, polozime na nafuknute líca a nechame ho vyskusat ake to je ked razantne B vyslovime - a zase najskor na sebe, potom skusame na nom
4) No a este otazka, kedy toto robit. Urcite nepobehuj po byte so slovami "Markus, aha! HHHHa-VVVVo, Havo, ide na LLLLoď, ide na VVVVyyy-LLLLet, vylet!" Spravte si LOGOPEDICKE OKIENKA - napriklad si sadnite nad knihu, hovorte si, ake su tam obrazky a na nich rob tieto cvicenia. Alebo si spravte karticky so slovami, ktore potrebujete prave precvicovat. VZDY SA SUSTRED NA PAR SLOV, aby si ho neotravila. Neviem ako casto by sa to malo robit, my sme mali tusim 3 taketo okienka denne pocas dobrych dni, jedno pocas normalnych dni a ziadne pocas zlych samozrejme ho mozes parkrat za den upozornit aj mimo tychto okienok, uvidis ako sa Tebe a jemu bude chciet, chcel som len zdoraznit, ze tu zlu vyslovnost na zaciatku tolerujeme, nebehame cely den za deckom a neopravujeme ho.
Aby som to teda zosumarizoval: Na vyslovnosti intenzivne robite pocas logopedickych okienok, najdite si aktivitu, pri ktorej sa budete rozpravat o slovach, ktore chces rozvijat, nechaj Markuska povedat slovo po svojom, potom mu povedz Áno, to je... a povedz slovo zvyraznene, pridaj vizualnu pomocku alebo hmatovu, ak sa da. Putaj jeho pozornost pri vizualnom prehanani na usta. Motivuj ho do toho aby hmatovo skusal, ake to na tvojej tvari je. Nez pojdes na dalsie slovo, motivuj ho, aby to skusil aj on povedat a pri tom mu pomoz spravit to, co si robila ty - daj mu jeho vlastnu ruku pred usta pri "S", potlac mu peru pod zuby pri "V", blaznite sa pri prehnanom "L", atd. Ked nebude chciet, netlac, chod na dalsie slovo, nechaj ho par slov napokoji a potom skus znova. Postupne si na to zvykne.
Takze v skratke je z toho taka mantra, ktoru si mozes hovorit vzdy, ked pojdes Markuska upozornit na dake pismenko v slove - musim ho upozornit ZVUKOVO + VIZUALNE + HMATOM, najskor JA NA SEBE, potom ON NA MNE, potom ON SÁM NA ŇOM...... to znie skoro ako daka riekanka
Joj, no tak dufam, ze Ti to nieco da, lebo musi byt fakt tazke pochopit to, bez toho ze by sme sa videli :-) A skus dakeho logopeda pohladat v okoli, je moc dolezite aby to naucil robit Teba a Ty si mohla s Markuskom kazdy den cvicit. Upozornujem ze dietatu sa vyslovnost nezlepsi z 30 minutovej navstevy u logopeda, 1x mesacne
Drzim palce, daj od nas drobcovi pusu ;-)
Ahoj Feri ani nevieš ako mi tvoj vyklad o pismenkách pomohol..aj my sa trapime z L,K a ani to V nie je ešte čiste a tvoje rady mi velmi pomožu pri dalšom učeni..mala niektore pismenka same osve vie pekne povedat ,ale ako ich dava do slov už komoli..napr.auto je apo ale ked ho rozdelime tak pekne povie au-to...alebo pismenkon pekne povie nie ale ano už nie je ano ale avo..opakujeme a skušame aj my všelijake triky ale každa rada mi pomože..pani logopedička mi v Bratislave poradila že K možme skušat aj na posteli ked ležime vtedy ten jazyk trochu padne dole a snas sa to podari..prikladam ruky a prsty aj ja malej ale ta pomocka z V a B je dobra ..hned vyskušam len čo vstane..už vidim že na tejto stranke sa zase dozviem vela noveho..pekný den prajem..
Ďakujem krásne Feri za tvoj výklad :-) Pri logopedičke sme neboli už dosť dlho, a cca 2týždne ešte nepôjdeme. Všetko čo si spomenul robievame :-) aj to V ma napadlo, že si zakusim do pery, keď sa mu chce tak ho aj povie, ale málokedy. Ako píše Veronika, keď na to ide pomaly, povie, ale už keď ho používa vo vete, skomolí ho. Včera sme skúšali H, a čuduj sa svete, on ho povedal. Babka Hela zrazu nebola Ela, ale Hela; havo nebol abo, ale Habo - ale tiež, sme na to išli pomaly, vo vete si rozprávala po svojom... A čo mi pomohlo, to logopedické okienko, musím niečo vymyslieť aby ho to bavilo, pretože sme už dlho nepracovali, a Markuska akosi nikdy nebavili knižky, pesničky už vôbec (asi mám taky spevacky talent :-D ) a na kartičky nám už sadol prach :-) Nakoplo ma aj Vaše videjko Dvoje ušká, klaniam sa Vám a tlieskam. Verím, že aj Markusko sa bude so mnou raz tak rozprávať ako Maťko s Vami... Musím ešte prísť k tomu ako ho to naučiť, pretože Markusko je papagájik, všetko opakuje :-) Na otázku neodpovie, ale zopakuje otázku :-D Vďaka za rady ;-) Veronika aj Tebe za to K, to ma nenapadlo, ja už špekulujem, aké paličky budem prikladať na jazyk :-D
Dievcata ste na dobrej ceste ;-) presne takto to ide, najskor sa pismenko objavuje ked sa sustredia a treningom a pripominanim sa postupne upevnuje. Matko je na tom uplne rovnako - pri cviceni je havo, ale bezne avo, mame ano ale bezne amo. Uz to chce len trpezlivost, pravidelne cvicenie a cas. Ono je to zial tak, pri sluchacikoch ke logopedia celozivotny udel. K nasej logopedicke chodia aj 30 rocni dospeli sluchaci, ktorym niektore pismenka vypadavaju, kedze ich horsie pocuju. Vela zdaru ;)
Chcem vás tiež len povzbudiť, ono aj keď sa to nezdá pravidelným tréningom sa to bude zlepšovať. A upozorňovať. Ale nie štýlom zle si to povedal ale zopakovať slovo po dieťati správne. Napr povie: Aha avo a opraviť Áno, vidiš hava.Aj keď my sme Mišku učili hneď správne tvary ako pes, zdrobneliny či detské tvary sme vobec nepoužívali. My sme na reč nabehli až v 4 rokoch (kým sme nezmenili logopedičku,dovtedy nás viedla logopedička nesprávne). V necelých 8 rokoch tiež ešte trenujeme pismenka ktore nevidiet K je zaklad aby zvládli, potom to už pojde. Ja už ked som v koncoch tak ma logopedicka VŽDY povzbudí a nakope na dalšiu makačku: nebojte sa, ona to pochopí a pojde to. NIKDY my nepovedala žeby to raz nezvladla a nema význam trenovať. takže len vela vela trpezlivosti a najsť dobru logopedicku.V sa učí lahko ako Feri písal kuskat do spodnej pery a neviem ci robievate aj oromoto cvicenia ale pred treningom je dobre si zopakovat nech maju rozcvicený jazycek, ide to lahsie a trenovanie pred zrkadlom aby sa videli tiež robi svoje, L sa tiez da ukazat, nasa herečka mala tendenciu namiesto pritiskutia jazyka o zuby vystrkovat jazyk z ust, ked videla v zrkadle tak sa to časom naučila správne povedať. Pri K treba paličku tlacit o jazyk tak trosku na kolmo aby jazyk vytvoril taky akoby kopček (sakra tažko sa to takto vysvetluje) a nech dieta vyslovuje hlasku T (ked uz aj slabikujete tak spolu so samohlaskou) Hovori hlasku T a vtedy sa jazyk potlaci (tak trenujeme toto nestastne pismenko my) R je z nich najtazsie, to sa cvici cez td ak niekto pozna tento system, syn sa takto naucil a logopedicka povedala ze aj dcera sa týmto stylom bude ucit ak zvladneme konecne to K Vela zdaru prajem vsetkým spolupútnikom :-)
Ahojte tak to V sme včera hned vyskušali a malej sa to velmi zapáčilo a už to normalne aj použiva ked ma na začiatku pismenko V ako vela.vlak,vysoko a podobne..aj B sa jej pači len ona ho povie celkom pekne na začiatku slova ako babika ale prve je B a druhe už T batika..ale skušame dalej a dalej..budem sledovat aj dalej ake rady tu budete davat a viest sa s nimi ..naozaj to pomože, lebo moja logopedička tu v Topolčanoch nas daleko neposunula a 1 krat za mesiac je naozaj malo..nechce nas viac vziat vraj načo je mala a ma vela deti..hm..ale chceme skusit inu verim že ta nas vezme..tak vela zdaru a sily do dalšich pismenok..
Ivanka, ak by si chcela mám veľa matetialu na pismenko V. Od nádej logopedky. Martinkovi začala vyvodzovať hlasky a začala touto. Ak by si chcela pošlem ti mailom, sú tam aj básničky, príbeh o vetrikovi Petrikovi, O veselej vevericke Veronke a veľa obrázkov. Iné pismenka zatiaľ nemám.
Zanetka ,velmi by si ma potesila. Moj mail ivi.graca@gmail.com. Dakujem
ahoj.chcem sa opytat v akom veku je uz najvyssi cas intenzivne zacat cvicit.syn ma 2 aj mesiac logoped zatial nic moc
Ahoj Soňa, ja nie som odborník, ale podľa mňa čím skôr. Markuskovi ako ročnému zistili ťažkú poruchu sluchu. NP odmietal, no po pol roku ich začal nosiť. Logopéda máme od jeho roku a pol, zo začiatku to bolo hranie, no pre neho nevedomé učenie (dúfam, že som to správne napísala). Ja dodnes (Markus má 3 a pol roka) sa snažím pri rozprávamí zdôrazňovať niektoré písmenka. A ako písali vyššie, aj keď povie niečo zle napr. vidím aba, treba ho opraviť formou áno, vidš HaVa... Markuskovi robí veľa písmen ťažkosti, F a V vôbec nepoužíva, F si mení na P a V si mení na B... Aj si kušem do pery pri vyslovovaní V, aj fúúúkam pri F, no ide to ťažko, ale verím, že sa k tomu dopracujeme :-D držím prsty ;-)